Strava

Facebook

Video

Archiv

Kategorie: Články

Cesta za vlastními limity nebo za zdravím?

Tak jo, zkusím pokračovat a navázat na to o čem jsem psal minule. Motivace a technika, čím pak tohle podpořit abychom byli zase o něco lepší, než jsme?

Hodinky ano nebo ne?

Pokud jste úplní hipíci, free, cool atd. tak k běhání už víc než o čem jsem psal, potřebovat nebudete. Vždyť co je lepší, než běhat bosý a nahý po lese jen tak. Nechat se buzerovat a svazovat nějakým přístrojem na ruce, to by byl čirý nerozum a hřích. Avšak pro ty nudné hříšníky, svázané konvencemi, se pokusím shrnout, proč je to dobrá volba. První co vás napadne, přece mobil nebo nějaký levný fit náramek mi musí bohatě stačit, taky mi ukáže kudy a kolik. Ano, pokud chcete být jen občasný zbloudilý turista, tak jo, ale jestli to začnete myslet jen trochu vážněji, tudy cesta opravdu nevede. Totiž i ty nejlevnější modely sportovních hodinek mají desítky funkcí navíc a ve všem co dělají, bývají o mnoho přesnější. Tady prostě není na místě hrát si na strýčka skrblíka. Když můžete, investujte více. Dlouhá výdrž baterie, množství funkcí pro všechny možné sporty a denní monitoring, když zrovna netrénujete. Vše pěkně pohromadě v mobilu nebo v PC.

Trochu odbočím. Podle světové zdravotnické organizace, člověk potřebuje hodinu pohybu denně, aby byl zdravý. No a teď ruku na srdce, kolik z vás, odtrénuje sedm hodin týdně?­­ Vím, že většina z vás namítne: „Ale já se přece přes den hýbu, chodím…“ Často je to ovšem jen optický klam (ve skutečnosti jsou to minuty a ještě ke všemu třeba nevhodného pohybu), protože většinu času prosedíme nebo vozíme své ctěné pozadí v autě, autobuse a když dorazíme domů, je tu televize, počítač…..

Zrovna hodinky, se svým denním monitoringem, vás dokážou vyvést z omylu a přesně vám odměří všechny aktivity. A to se určitě vyplatí víc než hromady léků a výživových doplňků (za nemalé peníze). Prostě místo do lékárny si vyjděte na hezkou procházku nebo se proběhnout. Jo, a těch zmiňovaných sedm hodin jsou pouhá 4 % našeho času. To je opravdu málo!

Teď dáme praktický příklad jejich využití a stavby tréninku.

Tréninkový plán

Ten je určitě dobré si sestavit a neustále jej pak upravovat podle aktuálních možností.

První krok by měl být výběr závodů v sezóně a určení jejich priorit.

Druhý pak rozložení tréninku na jednotlivé měsíce a přesné rozepsání na dny.

Rozložení tréninku a závodů v horizontu týdnů a měsíců

 

Přesnější rozpis na jednotlivé dny (v tomhle případě laktátový trénink), vše stavím na množství odtrénovaných hodin a ne na množství kilometrů, dle mého tak lze lépe regulovat zatížení organismu. V kopcích prostě člověk nenaběhá tolik kilometrů a tak rychle jako po rovině.

 

Tady už je reálný výstup z tréninku, odběhané hodiny, výškové metry, kilometry (vpravo pak přepočítané na km po rovině). Zbytek hodnot jako tendence tepu, tempa a jiné, pak sleduji v Garmin connect a na Stravě.

 

V počátcích určitě nepůjdete do takového detailu, jak popisuji, ale logika tréninku by tam pořád měla zůstat. Střídání rychlých běhů, intervalů a regeneračních výklusů, vám zaručí relativně optimální zatížení. To pak zpětně hezky zkontrolujete právě podle výstupu z hodinek. Není to žádná věda. Když jste moc unavení nebo bolaví, podíváte se, čeho jste přidali víc než je zdrávo. Jestli objemu km, tempa, nebo výškových metrů a další trénink podle toho upravíte. Pořád je nejdůležitější držet si selský rozum a logiku. Vše je třeba navyšovat s rozumem a postupně, jinak pravděpodobnost, že se odstřelíte a dáte si nucenou pauzičku, bude opravdu vysoká. Pozor taky na chytrosti přímo z hodinek. Ty vám napíšou, kolik máte odpočívat a jakou zátěž si přidat. Musíte je však brát s rezervou, protože je to jen obyčejný počítač, který vychází z nějakého algoritmu a vstupních dat. Třeba tepovka ze zápěstí, může jednou být zcela OK a podruhé úplně mimo. Stačí uvolněný řemínek, nebo prokřehlá ruka chladem a všechny výpočty pak jdou do kytek. Tady už je namístě nejen učit poslouchat své tělo, ale taky učit se vnímat co potřebuje a co je špatně. 

Hodinky jsou prostě užitečný pomocník, který vás bude motivovat a usměrňovat kudy dál.

Na závěr pak můj oblíbený citát:

"Nepřestanete běhat protože zestárnete, ale zastárnete, protože přestanete běhat."

- Dipsea Demon -